Alle vet at caps er et av rappernes favoritt-tilbehør. Visste du at også rockerne er glad i caps?

Hva er egentlig rock? Rocken er kjent for å være en rebelsk musikk form, helt tilbake til gammelt av. Hvem har ikke hørt om Elvis Presley sine hoftebevegelser som ble sensurert på tv? Rock handlet om så mye mer enn bare musikk, det var også noe som påvirket lytternes livstil og det vokste frem trender både innenfor mote, språk og holdninger.

Rock står aldri stille

Rock er noe som alltid vil være under utvikling og det vil stadig dukke opp nye arter. Det betyr at denne musikken også fortsetter å påvirke motebildet. En måte man ser det på er bruken av hodeplagg som for eksempel caps. Det er også stadig miksing av musikkstiler innenfor rocken og denne høsten er det også trendy å mikse stiler i klesveien.

Street-wear moten er litt sånn som rocken, den er stadig under utvikling, og den utvikler seg i tråd med de som bruker den. Stilen er ofte provoserende, og det er gjerne t-skjorter og caps med budskap på. Enten budskap som sier noe om tilhørighet, eller noe som viser motstand til etablerte sannheter.

Justin Bieber

Caps i markedsføring? 

På 80-90 tallet ble det vanlig å selge merchandise for å bygge oppunder et bands merkevare. En av de som brukte caps, var Kurt Cobain og Nirvana. Det er vanlig å ha t-skjorter, plakater, turnehefter, jakker og caps som merchandise i dag. Dette gjelder både i filmen og musikkens verden.

Dette gjelder spesielt store band som allerede er etablerte, som for eksempel Rolling Stones, Jon Bon Jovi og Bruce Springsteen. Men det er også en annen type grupper som bruker mye merchandise og det er boybands, grupper eller artister som er rettet direkte mot yngre målgruppe, gjerne tenåringsjenter. Eksempel her er One Direction og Justin Bieber.

Har du lyst til å handle caps så kan du sjekke ut nettbutikken www.hatstore.no. Du trenger nemlig ikke kjøpe masseprodusert for å støtte dine favoritter, du kan også dekorere eller redesigne en helt egen caps, og dermed ha helt unik merchandise